تاریخ : چهارشنبه 29 آذر 1396
کد 20

کارگاههای آموزشی دانشکده فرش


کارگاه آموزشی فرش و نیازهای معاصر- 8 آذرماه 1396 دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز 8 آذر  میزبان رئیس مرکز ملی فرش ایران بود. این مرکز مهم‎ترین نهاد تصمیم گیرنده در حوزه فرش دستباف به شمار می‌رود و حضور رئیس این مرکز در جمع دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته فرش به منظور برگزاری کارگاه آموزشی فرش و نیازهای معاصر، سبب شد تا این برنامه علاوه بر ماهیت اصلی خود، فضای مناسبی جهت اظهارنظرها و پرسش و پاسخ‌های دانشجویان و اساتید دغدغه‌مند در حوزه فرش‌ دستباف گردد.
دکتر حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران و مدرس این کارگاه آموزشی ضمن تلاش برای ترسیم تصویر مناسبی از حال و هوای این‌ روزهای هنرصنعت فرش دستباف ایران، با ارائه مستندها و گزارش‌هایی به تبیین جایگاه این هنر ملی و نیز راهکارهای برون‌رفت از وضع فعلی که این هنر دچار آن شده‌ است پرداخت.
ایشان در ادامه به تبیین شاخصه‌های بی‌نظیر مربوط به فرش دستباف ایران پرداخت و موارد ذیل را به عنوان مهمترین این عوامل عنوان کرد:
  • وجود پشتوانه‌هاي فرهنگي، هنري، تاريخي و ملي براي فرش دستباف در ايران.
  • تنوع توليدات از نظر طرح و نقش، رنگ، اندازه، جنس الياف.
  • وجود نگاه مثبت در بازارهاي جهاني به فرش دستباف ايران.
  • تأمين بخش عمده مواد اوليه مصرفي در توليد فرش در داخل کشور.
  • سازگار بودن مواد اوليه مصرفي در فرش دستباف با محيط زيست و سلامت انسان.
  • وجود نيروي کار ماهر در هنر- صنعت فرش دستباف در ايران.
  • وجود مراکز و موسسات علمي- پژوهشي در زمينه‌هاي مرتبط با فرش دستباف.
  • وجود شبکه توزيع و فروش در بسياري از کشورها.
  • نياز به حداقل سرمايه گذاري براي ايجاد اشتغال و دارا بودن سهم بالاي ارزش افزوده.
  • وجود نشان تجاري (برند) فرش دستباف ايران در بازارهاي جهاني.
  • قابليت نوآوري گسترده در طرح و رنگ بر اساس سليقه مصرف کنندگان در کشورهاي مختلف.
  • تعدد و تنوع کاربرد و روش‌هاي بافت، رفو و مرمت.
و عدم استفاده از کار کودکان.
ایشان در ادامه به تبیین نقش تبلیغات و تاثیر آن بر افزایش صادرات و نیز برون‌رفت از وضع فعلی دانست و افزود: در ميان ويژگي هاي قابل تأکيد فرش دستباف ايران در روند تبليغات، «تنوع طرح، نقش، رنگ، اندازه و جنس در فرش دستباف ايران» از مهمترين ويژگي‌ها محسوب می‌شوند.
کارگر با اشاره ضعف شدید استفاده از ابزارهای تبلیغی در خصوص نمایش داشته‌ای کشور در حوزه فرش دستباف افزود: متاسفانه در سالهای اخیر رقبای سرسخت ایران در این حوزه گام‌های بلندی برداشته‌اند و با استفاده از ابزارهای تبلیغی میزان صادرات خود را تا حد قابل ملاحضه‌ای افزایش داده‌اند. وی در ادامه این بحث از کشور هند به عنوان یک رقیب جدی یاد کرد  افزود با برداشته‌ شدن تحریم‌ها، ایالات متحده به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دستباف سهم بسزایی در افزایش میزان صادرات فرش ایران داشته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه به تشریح اقدامات خود در مرکز ملی فرش ایران پرداخت که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.
  • تمركز بر بازارهای جدید به ویژه چين
  • اهمیت یافتن وجه فرهنگی و هنری فرش
  • تعامل با ذینفعان و بازگرداندن حس اعتماد به آنان
  • پرهیز از تخریب بازار
  • توجه به برنامه محوری
  • توجه به ابزارهای نو
  • تقویت استان‌ها در حوزه فرش
  • تبدیل نزاع میان «فرش» و «صنایع‌دستی» به مفاهمه
  • ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای حمایت از تولید
  • بازنگری در دستورالعمل‌ها
  • تبدیل نمایشگاه فرش تهران به یک رویداد
  • تلاش در تبلیغات برون‌مرزی فرش
و هیئت‌امنایی شدن موزه فرش ایران.
وی در ادامه ضعف در تامین نیروی انسانی متخصص، نبود ذیحسابی مستقل و نیز ضعف در ساختار تشکیلاتی (مرکز و استان‌ها) را از چالش‌های موجود در مرکز ملی فرش ایران دانست.
دکتر علی وندشعاری رئیس دانشکده فرش دانشگاه هنراسلامی تبریز نیز در این کارگاه آموزشی به اهمیت ارتباط دانشگاه با نهاد های اجرای فرش کشور اشاره داشته و ابراز امیدواری کرد که بخشی از مشکلات حوزه فرش دستباف کشور با بکارگیری دانش علمی دانشجویان و نتایج پژوهش های دانشجویی مرتفع گردد.
 
گفتنی است در خلال این کارگاه آموزشی دکتر حمید کارگر به همراه رییس اداره فرش استان آذربایجان شرقی و نیز رئیس دانشکده فرش، از قابلیت‌ها و امکانات موجود در مجهزترین مرکز آموزش دانشگاهی فرش دستباف ایران بازدید کردند.



کارگاه آموزش روش‌های بافت گلیم و انواع بافت‌های سوزنی
 
دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز به مناسبت هفته پژوهش و به منظور آشنایی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان "آموزش روش‌های بافت گلیم و انواع بافت‌های سوزنی" نمود. این کارگاه آموزشی یکروزه که مدرس آن استاد قشقایی‌فر از اساتید حوزه بافت فرش و گلیم و عضو هیئت علمی گروه فرش دانشکده هنر و معماری دانشگاه کاشان می‌باشند، با حضور بیش از پنجاه نفر از دانشجویان و علاقمندان به این حوزه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار گردید.
این کارگاه آموزشی با هدف آموزش دانشجویان با مراحل چله‌کشی، انواع طرح و نقش گلیم و سوزنی‌ها، انواع تلفیق و ترکیب تکنیکی گلیم‌بافت‌‌ها برگزار شد و از نکات قابل توجه در آن می‌توان به مباحث نظری مربوط به ایده‌یابی‌‌های جدیدی اشاره نمود که در ارتباط با پاسخ به نیازهای جوامع امروزی با تکیه بر نوآوری‌های کاربردی در حوزه گلیم‌بافت‌ها که توسط مدرس این کارگاه مطرح گردید و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علاوه بر مطالب اشاره شده، عناوینی همچون:
  • شیوه‎های چله‌کشی
  •  روش‌های مهار و بافت سوزنی‌ها
  •  تکنیک‌های بافت گلیم در نقش‌اندازی تلفیقی در گلیم‌ها و سوزنی‌بافی
  •  تکمیل بافت و کاربرد‌های نو و مدرن گلیم و بافته‌های سوزنی
در این کارگاه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین در خلال برگزاری این کارگاه استاد قشقایی‌فر به همراه رئیس دانشکده فرش و برخی از اعضای هیئت علمی از امکانات آزمایشگاهی کارگاهی و سایر توانمندی‌های دانشکده به منظور افزایش ارتباطات دانشگاهی، بازدید نمودند.
گفتنی است نوبت بعدازظهر این کارگاه آموزشی شامل آموزش مراحل عملی مربوط به مباحث مطرح شده بود که با مشارکت دانشجویان و اساتید و با میزان رضایت‌مندی بالایی برگزار گردید.



[Forwarded from shahab ahmadvand shahverdi]
بسمه تعالی
 
گزارشی از کارگاه آموزشی جایگاه فرش در اقتصاد کشور و معرفی گواهی‌نامه SGS برای فرش دستباف. دانشگاه هنر اسلامی تبریز. دانشکده فرش.
در ادامه سلسله کارگاه های آموزشی دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز به مناسبت هفته پژوهش، دوشنبه مورخ 20 آذر ماه 96 این دانشکده میزبان استاد رضا الله داد بود. این کارگاه آموزشی 6 ساعته بر دو موضوع جایگاه فرش در اقتصاد کشور و همچنین معرفی گواهی نامه SGS برای فرش دستباف تمرکز داشت.
با توجه به تنوع صنایع دستی در کشور بی شک این مقوله جایگاه حائز اهمیتی در اشتغال جامعه ایرانی دارد. در این میان اما فرش و حوزه های مختلف وابسته به آن مهم ترین رکن اشتغال در زمینه صنایع دستی است لذا بررسی جایگاه فرش در اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که علاوه بر تبیین ابعاد مختلف این موضوع در حال حاضرمی تواند در راستای سیاست گذاری و برنامه ریزی برای ایام و سالهای پیش رو در حوزه فرش راهگشا باشد.  استاد الله داد در این زمینه به تشریح ارزش افزوده فرش، امکان جایگزینی تولید فرش به جای مشاغل زوال یافته و .... پرداختند. به اعتقاد آقای الله داد ارزش افزوده فرش به عنوان یک کالای صادراتی و دارای محتوای فرهنگی، در مقابل  مقدار مواد مصرفی به کار رفته در فرش بسیار بالاست. از طرفی با توجه به خشکسالی سالهای اخیر، فرش در مناطقی که شغل توده مردم دامداری و کشاورزی بوده است به عنوان مکمل اقتصادی و یا حتی شغل جایگزین می تواند ایفای نقش کند کما آن که در سالهای اخیر این نقش را به خوبی ایفا کرده است.
به طور قطع یکی از مهم ترین نکات در تجارت در جهان مدرن تضمین کیفیت کالاست که فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست. مشتری همواره به دنبال خرید کالایی است که اصالت و کیفیت آن توسط سازمانهای معتبر تضمین گردد. این امر موجب می گردد تا مشتری با اطمینان خاطر برای خرید کالا هزینه کند. از جمله سازمانهای معتبر تضمین کیفیت در سطح جهانی میتوان به  گواهی های ISO، SGS ،TÜV اشاره کرد.
SGS یک شرکت چند ملیتی است که که دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس قرار دارد. این شرکت ارائه دهنده انواع خدمات بازرسی، کنترل کیفیت و صدور انواع گواهی نامه و استاندارد بر سه نوع کالای(خودرو،نساجی و مواد غذایی) را عهده دار می باشد. خدمات اصلی شرکت اس‌جی‌اس شامل بازرسی و تایید مقدار، وزن و کیفیت کالاهای گوناگون، همچنین تست و کنترل کیفیت محصولات و عملکرد آنها در برابر استانداردهای مختلف بهداشتی، ایمنی و نظارتی می‌باشد. شرکت SGS با بیش از 75000 هزار نیرو در 1500 دفتر و آزمایشگاه های خود در مناطق مختلف جهان به ارائه این خدمات می پردازد.
استاد الله داد در التزام همکاری با شرکت های معتبر بین المللی صدور گواهی تضمین کیفیت ابراز داشتند که فرش ایرانی به عنوان یک کالای لوکس و پرطرفدار در بازار های خارجی همواره دغدغه اصالت کالا را برای مشتریان خود به همراه دارد لذا لازم است تا با همکاری با این شرکت ها و اخذ گواهی تضمین اصالت و کیفیت در جهت رفع دغدغه های مشتریان اقدام کنیم.
در این راستا "شرکت بازبینی فرش ایران" با همکاری سازمان SGS ، اقدام به صدور گواهی اصالت و کیفیت برای فرش های ایرانی کرده است. در این گواهی نوع طرح، طراح، نوع بافت، جنس و محل بافت ثبت می شود و دارای کد قابل پیگیری بوده و دارای حق مالکیت فکری برای طراح آن است. این گواهی می تواند پاسخگوی دغدغه های اصالتی و کیفیتی مشتریان بوده و مشتریان را به خرید مطمئن ترغیب کند.
در ادامه چند عکس از برگزاری این کارگاه آموزشی را شاهد خواهیم بود.


بسمه تعالی
گزارش کارگاه آموزشی برجسته زنی فرش دستباف - دانشگاه هنر اسلامی تبریز 
دانشکده فرش   12/09/96
پرداخت مرحله ای از فرآیند تکمیل فرش است که طی آن، پرزهای اضافی فرش توسط قیچی و به صورت دستی و یا توسط ماشین چیده شده و موجب نمود کامل طرح فرش میگردد. در سالهای اخیر سبکی از پرداخت مورد توجه واقع شده است که برجسته زنی خوانده می شود. در این سبک به مانند برجسته کاری روی سنگ و یا گچبری ها، پرز های فرش در جاهایی مرتفع تر از سایر نقاط گرفته میشود که باعث حجم دادن به نقشمایه ها می شود. این فرآیند نیازمند ابزار تخصصی است که شامل اره، کیله، انواع مختلف قیچی ها، میخ و میخ کش و ... می شود. البته درمواردی از ماشین اصلاح مو نیست استفاده می شود. فرآیند برجسته زنی خود بر چند نوع است که میتوان به کف زنی، معکوس، خط زنی و ... اشاره کرد که نوع برجستگی اعمال شده وابسته به نقشمایه ای است که مورد برجسته زنی واقع می شود. به عبارت دیگر فرم و جنس نقشمایه تعیین کننده نحوه و میزان برجسته زنی است. عمدتا برجسته زنی بر روی فرشهایی تابلویی و دیواری اعمال می شود اما فرش های زیرپایی نیز در خور طرفیت خود برای اعمال این فرآیند، برجسته کاری می شوند. برجسته زنی از دو حیث هنری و اقتصادی در فرش توجیه پذیر است. در بعد هنری پس از برجسته زنی طرح و نقش فرش جلوه بیشتری دارد و در مواردی مانند فیگور ها، طرح با هم افزایی ناشی از حجم برای مخاطب ملموس تر است. در بعد اقتصادی با توجه به کاری که بر روی فرش انجام می شود و زمانی که برای برجسته زنی صرف می شود قمیت تمام شده فرش افزایش یافته و موجب بالا رفتن ارزش افزوده فرش میگردد. در حال حاضر آموزش برجسته زنی در مراکز آموزشی صورت نمی گیرد و روال معمول استاد شاگردی در آموزش این حوزه حاکم است. از این رو دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز جهت مرتفع ساختن این خلاء،  اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه در این حوزه نمود.
کارگاه آموزشی با عنوان «برجسته کاری فرش دستباف» مورخ 12 آذر ماه 96 و به تدریس استاد یاشار (ناصر) ملفوظی، دانش آموخته رشته فرش و هنرمند پیشرو در زمینه برجسته زنی در دو بخش نظری و عملی برگزار گردید. در بخش نظری استاد ملفوظی به معرفی هنر برجسته زنی، مراحل مختلف فرآیند برجسته زنی، پیشینه آن، ابزار و مواد مورد کاربرد، انواع برجسته زنی و ... پرداختند.
در بخش عملی نیز دانشجویان از نزدیک با ابزار و مواد مورد استفاده و نیز نحوه بکارگیری ابزار آشنا شده و انواع مختلف برجسته زنی را از نزدیک مشاهده نمودند

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 29 آذر 1396
  • ساعت 12
  • توسط دانشکده فرش
نظرات شما
captcha refresh

تبریز - خیابان آزادی - میدان حکیم نظامی - دانشگاه هنر اسلامی تبریز

کد پستی : 5164736931   تلفن : 35419973-041   دورنگار :35419973-041

کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه هنر اسلامی تبریز می باشد.